22
12/2009
0

Ennyit tud a magyar vasúti közlekedés?

Második napja nem járnak menetrendszerit a Keleti-pályaudvarra érkező vonatok. Az utasok tájékoztatása hiányos, és esetleges. Kettő-öt órát is várnak a tehetetlen utasok míg információhoz jutnak. Aki délelőtt még azt a tájékoztatást kapja, hogy nyugodtan utazzon vonattal, mert úti célját a fővároson keresztül is eléri, kora délutánra már hoppon marad.
December 21-én délután három óra magasságában érkezett a hír, hogy ismét bedőlt a Keleti-pályaudvar, ezért bizonytalan, hogy mikor érkeznek be, illetve mikor indulnak a vonatok. Kisgyerekes családok, idősek tébláboltak a pályaudvaron, míg a vonatok az állomás környékén vesztegeltek.
Kinek a felelőssége, hogy több száz ember nem jut haza, vagy ismerős híján nem tud biztonsággal szállást találni a fővárosban?
A MÁV-START Zrt. kiadott közleménye azoknak szól, akiknek már nincs visszaút, és a pályaudvaron rekedtek. Bár kivételesen a Keleti pályaudvar nemzetközi vonatokhoz kialakított Üzleti Várótermét is igénybe tudják venni azok, akik fáznak, az emberek többsége felettébb ideges. Vajon az a család, aki csomagokkal megrakodva két öt éven aluli gyermekkel azért indult délelőtt Szentlőrincről, mert a telefonos ügyfélszolgálat megerősítette, hogy eljutnak Sepsiszentgyörgyre, mit kezd azzal, hogy Budapesten várakozhat? Onnan hogyan tovább?
A felelősség a Magyar Államvasutak részvénytársaságot, felügyeleti szervét a Nemzeti Közlekedési Hatóságot, és a mindenkori kormányt terheli.

Az előrelátó gondolkodás nem hóhelyzet függvénye, hanem kötelesség!

Az állampolgárok jogai bővültek, így ne legyenek rest azokkal élni.

A vasúti személyszállítást igénybevevő utasokat a magyar kormány december elsejétől hatályos kormányrendelete értelmében új jogok illetik meg. A jogszabály, melynek alapja az Európai Unió december 3-tól életbe lépő utasjogi rendelete, számos változást hozott a vonatkésés miatti visszatérítésekben is.
Az eddigi kártérítési szabályokat kiegészítve a 60-119 perc késéssel közlekedő pót- és/vagy helyjegyköteles vonatoknál a menetjegy árának 25%-át, a 120 perces, vagy azt meghaladó késések esetén, ezeknél a személyszállító vonatoknál a menetjegy árának 50%-át kell késés miatti térítésként megfizetni az utasok részére. Térítés abban az esetben nem jár, ha a jegyvásárlást megelőzően a vasúttársaság tájékoztatta az utazóközönséget a késésről (például vágányzári munkálatok idején előre meghirdetett a menetrendi változás), vagy ha az utazás más szolgáltatással vagy eltereléssel történő folytatása következtében a késés nem haladja meg a 60 percet. Az utas kártérítési igényt már 30 percen túli késés esetén is benyújthat, de minden esetben egyértelműen bizonyítnia kell, hogy a késett vonattal utazott, illetve, hogy milyen kára keletkezett. A kártérítési igényeket az ügyfélszolgálathoz kell benyújtani és a kifizetéseket egy hónapon belül kell teljesítenie a MÁV-START-nak.
A nap utolsó csatlakozásának elmulasztása esetén a vasúttársaság felelős az utassal szemben azért a kárért, amely abból ered, hogy a vonatkimaradás, a késés vagy a csatlakozásmulasztás miatt az utas nem tudja utazását ugyanazon a napon folytatni, vagy az adott körülmények között az utazás folytatása ugyanazon a napon ésszerűen nem várható el. A kártérítés ebben az esetben kiterjed az ésszerű szállásköltségekre (maximum 80 euró) és az utast váró személyek értesítésének az ésszerűen felmerült költségeire.
A kormányrendelet 9. paragrafusa szerint a vasúti társaság az utasok tájékoztatását kiadványokkal, hirdetményekkel (ideértve a hivatalos honlapján közzétett hirdetményeket is), a kiszolgáló személyzet által szóbeli tájékoztatás útján, információs berendezésekkel, és szükség szerint információs szolgálattal látja el.
A vasúti társaság az utasokat jogaikról, kötelezettségeikről, az igénybe vehető szolgáltatásokról, annak díjairól, illetve az esetleges forgalmi zavarokról tájékoztatja. Ennek érdekében az állomásokon vagy a járműveken jól látható helyen kifüggeszti az utazási feltételeket és a menetrendi kivonatot. A vasúti társaság a közlekedő
vonatok érkezési, indulási és tartózkodási idejéről, továbbá a vonat kimaradásáról és késéséről a kiszolgáló személyzet, illetőleg az állomási tájékoztatási rendszer útján folyamatos tájékoztatást nyújt.
 

A bejegyzés trackback címe:

https://kosaadam-publicisztika.blog.hu/api/trackback/id/tr741615022

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása